Sekcija startup in scaleup podjetij

Stališče SSP glede uvedbe 28. režima v okviru javnega posvetovanja na ravni EU

Sekcija startup in scaleup podjetij pri GZS izraža polno podporo uvedbi 28. režima – enotnega, usklajenega nabora pravil za inovativna podjetja po vsej EU. Podpiramo tudi pobudo EU-INC, ki je jasno in prepričljivo predstavila potrebo po takšnem okviru.


Sekcija startup in scaleup podjetij pri GZS izraža polno podporo uvedbi 28. režima – enotnega, usklajenega nabora pravil za inovativna podjetja po vsej EU. Podpiramo tudi pobudo EU-INC, ki je jasno in prepričljivo predstavila potrebo po takšnem okviru.


EU želi biti vodilna v inovacijah, a razdrobljena nacionalna pravila ostajajo velika ovira. Ustanovitelji se morajo ob ustanavljanju, pridobivanju kapitala, nagrajevanju z opcijami ali širitvi soočiti s 27 različnimi pravnimi sistemi. To jemlje vire, upočasnjuje rast in odvrača vlagatelje. Prepogosto evropski startupi izberejo Delaware ali Združeno kraljestvo zaradi enostavnosti, Evropa pa izgublja podjetja, delovna mesta, talente in intelektualno lastnino. Za inovativna podjetja so ključne hitrost, jasnost in pravna predvidljivost. ZDA imajo standardno obliko Delaware C-Corp, ki je prepoznavna in prilagojena potrebam startupov; Združeno kraljestvo in Singapur imata lastne podjetniške strukture, ki olajšajo ustanavljanje, financiranje in nagrajevanje ekip. V Evropi pa takšne enotne in zaupanja vredne pravne možnosti ni, zato ustanovitelji pogosto odhajajo drugam, Evropa pa izgublja podjetja, kapital in talente. 


Prostovoljen, usklajen okvir bi:

  • standardiziral pravila glede lastništva, dokapitalizacij, sekundarnih poslov in izstopov v celotni EU;

  • zagotovil jasen, izvršljiv okvir za opcije zaposlenih, da bi lažje pridobivali talente;

  • zmanjšal pravne stroške in negotovost, da se ekipe lahko posvetijo produktu, strankam in rasti;

  • vlagateljem zagotovil predvidljivost in zaščite, ki ohranjajo več kapitala v Evropi;

  • jasno pokazal, da je Evropa najboljše mesto za gradnjo in rast inovativnih podjetij.

V državah, kot je Slovenija, startupi delujejo na majhnih trgih z omejenim lokalnim kapitalom. Nacionalna zakonodaja praviloma ni prilagojena hitro rastoči tehnologiji; ustanovitelji zato pogosto podvajajo strukture v tujini ali se soočajo z domačimi frikcijami. 28. režim bi dal ustanovitelju v Ljubljani enaka orodja kot tistemu v Berlinu ali Parizu, kar bi omogočilo čezmejno rast od prvega dne. Vlagateljem pa bi olajšal skupno investiranje v isto podjetje v EU, vsakemu z določenim deležem, kar bi povečalo dostop  podjetij do kapitala.

28. režim naj bo prostovoljen in interoperabilen z nacionalnim pravom družb. Deluje naj vzporedno, kot skupna evropska pot za inovacije, ki jo ustanovitelji lahko izberejo. Jasna pravila o koliziji zakonov in vzajemno priznavanje med državami članicami bi zmanjšala dvoumnost ob hkratnem ohranjanju suverenosti.

Tekmovanje za talente, kapital in strateške tehnologije se krepi. ZDA in Kitajska so že uskladile pravne okvirje s svojo inovacijsko politiko. Evropa si ne more privoščiti počasnih korakov. Sprejetje 28. režima je ciljno usmerjena reforma s takojšnjimi koristmi za rast, delovna mesta in tehnološko avtonomijo. Režim bo tudi univerzam in raziskovalnim institucijam omogočil hitrejšo komercializacijo intelektualne lastnine prek spin-out podjetij, ki bodo pripravljena na evropski trg.

Sekcije startup in scaleup podjetij pri GZS poziva Evropsko komisijo, da prednostno pripravi, preizkusi in sprejme 28. režim. Evropa ima talente, raziskovalno bazo in kapital. Kar manjka, je usklajen, ustanoviteljem prijazen pravni okvir, ki omogoča rast brez ovir po enotnem trgu. 28. režim lahko zagotovi prav to.